Opgave 2 Kostenbeheersing Maatwerkvoorzieningen
Het aantal inwoners dat zorg en ondersteuning krijgt blijft stijgen. Deze groeiende vraag zorgt ook voor groeiende kosten. Op lange termijn is deze ontwikkeling niet meer houdbaar. Gemeente Lingewaard heeft - net als veel andere Nederlandse gemeenten - te maken met een groeiende vraag naar voorzieningen in een zorglandschap dat steeds minder aan deze vraag kan voldoen als gevolg van krapte op de arbeidsmarkt. We zullen kritisch moeten kijken hoe we de druk op de maatwerkvoorzieningen naar beneden kunnen brengen. Een deel van de oplossing vinden we in het versterken van de sociale basis, maar daarnaast kijken we ook hoe we beter kunnen sturen op geïndiceerde zorg.
Resultaten
- Een plan met voorstellen om de kosten voor maatwerkvoorzieningen beheersbaar te houden;
- Een dekkend aanbod aan laagdrempelige en collectieve voorzieningen die zorgen voor afname van de vraag naar maatwerkvoorzieningen.
Waar staan we nu?
Voor 2024 is de focus bij de kostenbeheersing gelegd bij de uitgaven voor Jeugdhulp. We zien namelijk dat het aantal jeugdigen met een hulpvraag blijft stijgen. We zijn gestart met een actieplan om meer grip te krijgen op de kosten, waarbij we o.a. sturen op jeugdigen met verblijf en de samenwerking met huisartsen. We zien in onze laatste cijfers dat we geen kinderen in een gesloten verblijfssetting hebben en minder kinderen in de zwaarste verblijfszorg. Hierbij maken we wel de kanttekening dat dit op elk moment kan veranderen. Bij de ambulante jeugdhulp zien we ook een (voorzichtige) verschuiving van specialistische begeleiding naar meer basis- en groepsbegeleiding, iets waar we als gemeente actief op ingezet hebben.
Komende periode gaan we aan de slag met het scherper definiëren wat gebruikelijke en boven-gebruikelijke hulp is. Dit doen we vooruitlopend op de aanpassing van de Jeugdwet zoals aangekondigd door het Rijk vanuit de Hervormingsagenda Jeugd. Planning is om deze aanpassingen in Q2 2025 door de raad vast te laten stellen.